De laatste trends op het gebied van Facebook & Instagram Marketing

Met presentaties van de grote spelers, Social Media goeroes, maar ook kleiner MKB met een opvallend verhaal, is het Congres Facebook & Instagram Marketing ieder jaar weer een succes.
De dag begint met een opgeladen telefoon, sterke koffie en leeg notitieboekje van organisator Entopic. Net op tijd voor de eerste Keynote van Thomas Moen, de expert op het gebied van Facebook marketing en speciaal ingevlogen uit Oslo.

It’s not about the products we sell, but the stories we tell…

Thomas gaat in op zijn stelling: Bedrijven doen te veel aan “Hope Marketing” en hebben Social Media onvoldoende geïntegreerd in de sales funnel.

Mark Zuckerberg, oprichter van Facebook, brengt onlangs het opvallende bericht naar buiten. Scrollen door Facebook berichten maakt depressief. Hij wil een verschuiving op zijn platform en focust zich op echte gesprekken via o.a. Facebook Messenger. Thomas laat zien hoe je hier als bedrijf door middel van de Chatbots in kunt faciliteren.

Pixel perfect

Dankzij de uitzending van Arjan Lubach bij iedereen bekend: de Facebook Pixel. Arjan zijn oproep heeft er gelukkig niet voor gezorgd dat heel Nederland Facebook heeft verlaten. Volgens Thomas is de Facebook Pixel het belangrijkste middel voor goede data-analyse, het bepalen van de juiste doelgroep en slimme campagnes. Begin met een zo groot mogelijke doelgroep en klein budget en laat het slimme algoritme voor je denken.
En natuurlijk geldt ook hier: de kracht van herhaling. Maar niet te lang, dus laat de remarketing campagne niet langer dan vier dagen zien aan de doelgroep. Zo trek je volgens Thomas bezoekers van de website alsnog over de streep.

Thomas Moen Facebook

Influencer marketing volgens een Influencer

Sedge Beswick gaf de tweede keynote van de dag. Ze heeft zich met haar bedrijf SEENConnects op het juiste moment begeven op het terrein van Influencer Marketing. Inspirerende foto’s en profielen komen voorbij in haar presentatie. Ik vond het persoonlijk moeilijk om mijn aandacht bij de sessie te houden, want ja, met deze producten en voor die merken kan ik ook wel dat soort resultaten bereiken. Haar formule voor een geslaagde Influencer Marketing campagne is wel blijven hangen:

Voor iedere euro die je uitgeeft aan Influencer Marketing moet je minimaal €11,- terugverdienen

Hoe De Kistenkoning een koning werd op Facebook

We kennen allemaal de succesverhalen van grote merken als Heineken en KLM, maar hoe gaan gemiddelde MKB organisaties om met hun social media, en wat maakt hun social media strategie succesvol? Dit was de introductie bij de presentatie van Niels Tel, hij vertelde het verhaal van De Kistenkoning. Een verhaal wat in een Disney film niet zou misstaan: begonnen met de verkoop van kistjes die toch niet zo goed pasten voor zijn tv-meubel, inmiddels groots op Facebook met een omzet van 3,5 miljoen en 40% websiteverkeer uit Social Media (waarvan weer 95% uit Facebook).
Ook Niels zweert bij de mogelijkheden van de Facebook Pixel gekoppeld aan Google Analytics en Komfo. Analyseer met behulp van al deze data je doelgroep en zet deze om naar een buyer persona.

Het Facebook algoritme laat ons zien dat reacties belangrijker zijn dan likes en dat je vooral niet te veel oude content (herinneringen bijvoorbeeld) opnieuw moet delen. Hier krijg je van Facebook zelfs strafpunten voor.

Deel content met kwaliteit

Bijvoorbeeld tips en DIY video’s. Ga op zoek naar micro-influencers en winkels om samenwerkingen mee aan te gaan. Niels zweert bij micro-influencers, niet alleen om kostentechnische redenen, maar vooral omdat je hen nog direct kunt bereiken en ze niet met een agency werken.

Durf origineel te zijn. Een foutje van Lidl werd een succes en de betreffende pareo had anders nooit zoveel aandacht gehad.

Toen was het tijd voor… Cluse

Marjolein Bongers, oprichter van House of Social Media, volg ik al een tijdje met plezier op Instagram. Ik zat dan ook op tijd (dankzij mijn eigen Cluse horloge) vooraan in de zaal en heb volop foto’s genomen voor mijn Instagram Story en ondertussen pagina’s volgeschreven. Niet alle tips ga ik hier verklappen. Toch lag ook bij Marjolein de focus van haar verhaal op micro-influencers. Aan de hand van voorbeelden en cijfers liet zij ons zien dat deze vaak een veel hogere engagement hebben dan de grote! Dankzij het buyer persona weet je precies welke doelgroep en niche je aan moet spreken en kun je bijpassende micro-influencers selecteren.

Cluse CFIM
RUMAG doelgroep

De mannen van RUMAG gaan niet zo lekker op volle zalen

Mijn telefoon bevat zeker 10 screenshots van RUMAG spreuken waar ik mezelf in herken en ik zie ze bij vrienden even vaak voorbij komen. Ik was dan ook erg benieuwd naar het verhaal van de RUMAG mannen. Zenuwen zijn op zich charmant en stiekem is het best leuk om te zien dat succesvolle personen het ook gewoon heel spannend vinden om voor een groot publiek hun verhaal te vertellen. Toch namen de zenuwen voor dit verhaal helaas iets te veel de overhand. Ontbrekend vakjargon werd ingeruild voor slang en ik ben een klein beetje minder fan. Hard werken dat kunnen ze wel en ik neem mijn RUMAG petje af voor het doorzettingsvermogen, wat er met name voor heeft gezorgd dat ze inmiddels 1,5 miljoen volgers hebben op Social Media.

Ondanks de negatieve berichten en kritiek op Facebook, blijft het toch het grootste sociale platform onder met name vrouwen

Zo en toen was mijn telefoon leeg, notitieboekje en hoofd vol en werd het tijd om met deze inspiratie terug naar kantoor te gaan. Ik vind het belangrijk om mijn kennis te delen, maar deel als een echte smid natuurlijk niet mijn geheim. Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de Social Media strategie? Of wil je medewerkers trainen zodat je optimaal gebruik kunt maken van de Social Media mogelijkheden? Ik denk graag met je mee. Spreken we elkaar snel?

Plaats een reactie