Facebook gebruikers een uitstervend ras? Deze doelgroep kun je nog wel via Facebook bereiken!

Facebook: het ooit zo populaire Social Media kanaal daalt nog altijd in aantal actieve gebruikers. Jaarlijks voert Newcom Research onderzoek uit naar het gebruik van social media in Nederland. Vorig jaar zagen we al dat het aantal gebruikers van Facebook sterk was afgenomen.In 2018 zijn 640.000 Nederlanders gestopt met Facebook. Het platform is daarmee dan wel een stuk minder populair geworden, het heeft nog altijd zo’n 10 miljoen gebruikers in Nederland. Dit komt met name doordat jongeren Facebook niet meer actief gebruiken. Zij hebben vaak enkel nog een account om te kunnen gamen, swipen op Tinder of om deze te koppelen aan accounts op andere platformen.

Wie is er dan nog wel actief op Facebook?

De dames en heren uit de categorie 60+ behoren zoals dat in marketingtermen wordt genoemd tot de laggards. Laggards hechten veel waarde aan traditie en houden niet van verandering. Zij beseffen zich in mindere mate wat de gevolgen zijn van dataverzameling en online privacy, waardoor zij helaas ook een zeer interessant slachtoffer zijn voor hackers. Deze doelgroep maakt zich niet zo druk om Arjan Lubach rellen en deelt met veel plezier een vriendelijke quote of afbeelding met hun vriendenkring.

Onderschat deze grijze doelgroep niet!

Ze zijn dan misschien wat later, maar dit maakt hen niet minder loyaal en actief! Het engagement met de 60+ doelgroep via Facebook ligt ver boven het gemiddelde. Men liked, reageert, deelt en klikt volop. Ook het schrijven van reviews is iets wat nu door hen wordt opgepikt en deze zijn vaker positief dan negatief. Deze doelgroep valt niet binnen de generatie die hun beklag graag publiekelijk doet en heeft vaak nog veel geduld, in tegenstelling tot andere generaties. Behoort jouw potentiële klant tot de grey majority?

Zo bereik je de 60+er via Facebook

KISS: keep it short and simple. Schrijf duidelijke teksten en gebruik aansprekende beelden. Link naar een blog waar verder op het onderwerp wordt ingegaan. Toon direct zoveel mogelijk productinformatie en laat de bezoeker zeker niet verdwalen in de website. Als het goed is, ken je deze doelgroep als geen ander en weet je waar de behoefte ligt. Pas jouw content aan naar actuele onderwerpen, vragen of problemen en biedt oplossingen.

Groeien in engagement en fans

Organisch groeien is in 2019 een hele grote uitdaging. Nou ben ik daar als Fierce Marketeer niet vies van, maar weet ik dat met een klein advertentiebudget grote resultaten kunnen worden behaald. En met alle data die Facebook heeft verzameld bereik je de doelgroep ook nog eens heel gericht. Groeien in pagina fans? Met deze simpele truc is dat mogelijk… laat een reactie achter op deze blog en ik deel dit geheimpje!

Training op maat?

Elke doelgroep vertoont ander gedrag online. Een training geef ik dan ook altijd op maat. Is jouw interesse op basis van dit artikel gewerkt? Neem dan zeker contact met mij op dan bespreek ik graag de mogelijkheden.

Plaats een reactie